Det er ikke en drøm, den er god nok! Aarhus Teater genopsætter Jeppe på bjerget





Billetsalget åbner, så snart de tekniske detaljer falder på plads. Publikum kan skrive sig op til teatrets nyhedsbrev, så får de besked, når salget går i gang.
Teaterdirektør Trine Holm Thomsen udtaler:
"Det krævede ikke mange overvejelser at træffe beslutningen om at genopsætte 'Jeppe på bjerget'. Vi er siden premieren blevet kimet ned med henvendelser fra publikum, der gerne ville opleve forestillingen, og dem har vi måttet skuffe. Nu får de muligheden i sæson 2026/27, og det er jeg meget glad for.
Jeg er stolt af vores 'Jeppe på bjerget', som jeg betragter som en af Aarhus Teaters såkaldte markørforestillinger, og det giver kun mening at give forestillingen et længere liv."
Pressen skrev om Jeppe på bjerget
INFORMATION
Manuskriptet på Aarhus Teater er bearbejdet med begavet lydhørhed og elegant nutidstilpasning af Christian Lollike, Anders Thrue Djurslev og Njål Helge Mjøs. Musikken veksler fra computerspilslyde til barokmusik og opera. Og dramaturgisk er forestillingen både formfuldendt og overraskende - med indlagt saloon-western i Jeppe Lawaetz' vilde videodesign og med en uforudsigelig trumf af en sviende slutscene.
Med andre ord: Jeppe på Bjerget er endnu en orkansejr for det samfundskritiske mainstreamteater på Aarhus Teater.
WEEKENDAVISEN
Det er gudesmukt og lige så ondt. Efter to en halv times sublim scenekunst sitrer salen. Det er ved at være 14 år siden, Jeppe på bjerget sidst spillede her. Det føles som første gang.
De medvirkende agerer, som stod de på scenen for sidste gang. Jacob Madsen Kvols er flere gange ved at forlade sin store krop. Amanda Friis Jürgensen udfolder sit strålende talent som både komiker og sanger. Og i et besynderligt perifert centrum, som en slags sort hul, får Thure Lindhardt al kraft til at forvitre.
KRISTELIGT DAGBLAD
⭐⭐⭐⭐⭐⭐
Forestillingen peger fingre ad en magtelite, hvis medlemmer føler sig hævet over andres tragedie, og som mest af alt tænker på, hvordan de kan gøre almindelige mennesker til elementer i deres egen kunst, mens hele samfundets dobbeltmoral også udstilles, når det handler om krig og de menneskelige ofre og konsekvenser, det kan medføre.
AARHUS STIFTSTIDENDE
⭐⭐⭐⭐⭐⭐
I en kompleks og lagfyldt cocktail får Lollike peget på ikke så lidt. Han lader os sanse, at Jeppe er blevet misbrugt i fiktionens tjeneste samtidig med, at han elegant viser, at kunst ikke kan slås ihjel - lige meget hvor mange kugler, der plaffer den ned.
JYLLANDS-
POSTEN
⭐⭐⭐⭐⭐⭐
Allerede efter tredje scene fik jeg lyst til at spole tilbage og se det hele igen. Bare for at sikre, at jeg fik det hele med: Lollikes blik for detaljer og henvisninger til aktuelle tematikker. Gehrt og Grarups evne til at skabe gennemførte scenografiske universer. Det store hold af medvirkende, der alle leverer på et ekstremt højt niveau.
ISCENE
⭐⭐⭐⭐⭐⭐
Formår på én gang at være både provokerende radikal og vidunderligt tro mod Holbergs original. Det er forførende godt teater, som man bare ikke kan tage øjnene fra.
POLITIKEN
⭐⭐⭐⭐⭐
Lige så provokerende, pisseirriterende og, jaja, genialt det er, lige så håbløst er det også. There is no escape; kunsten kan ikke andet end at pege på sin egen politisk impotente uformåen.
BERLINGSKE
⭐⭐⭐⭐⭐
Folk griner, klapper i takt, bryder endda ud i en fædrelandssang undervejs. Idémanden og instruktøren Christian Lollike har skabt stor kunst og usnobbet underholdning på samme tid.
Fantastisk god og ædende ond ...
POV INTERNATIONAL
... relevant og vedkommende nutidsdramatik, ja teater i verdensklasse.
ATLAS
Den skal nok blive kaldt både relevant og aktuel, men det blegner til at beskrive, hvad de har gjort ved Holberg: skabt en forestilling, der kun kan lade sig gøre som teater, som ganske enkelt er større end dets enkelte bestanddele, vildere, mere vanvittig, mere maksimalistisk ...
WEEKENDAVISEN
Det er gudesmukt og lige så ondt. Efter to en halv times sublim scenekunst sitrer salen. Det er ved at være 14 år siden, Jeppe på bjerget sidst spillede her. Det føles som første gang.
DEN 4. VÆG
Lollikes JEPPE PÅ BJERGET er præcist som den bør være og som intet andet på den danske teaterscene.
PODCAST DEN 4. VÆG
”Jeg har sjældent oplevet at sådan en hype om en forestilling har været så berettiget … hold kæft jeg synes det var godt” … ”Det er noget af det bedste teater jeg har set i mange år …”



